تکمیل و افتتاح مترو پرند

ایستگاه متروی پرند با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌تواند یک‌سال دیگر به بهره‌برداری برسد؛ اگر شورای برنامه‌ریزی استان تهران، برای تغییر کاربری و واگذاری زمین ۲۵ هکتاری مجاور مترو به پیمانکار هرچه زودتر آستین‌ها را بالا بزند.

به گزارش رسانه صدای پرند به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ اهمیت و فواید حمل و نقل عمومی در عصر حاضر بر هیچکس پوشیده نیست و در سراسر دنیا برای آن جایگاه ویژه‌ای قائل هستند چراکه به حمل و نقل عمومی فقط به دید یک وسیله برای جا‌به‌جایی شهروندان نگاه نمی‌کنند و سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف به تأثیرات آن در اقتصاد کشور، توسعه پایدار، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و … واقف هستند.

بر همین اساسهم در دهه‌ای که محمدباقر قالیباف سکان اداره شهر را بر عهده داشت تحول قابل توجهی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گرفت و شاهد توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی بودیم؛ در این مقطع بیش از ۲۰۰ کیلومتر با ۱۱۴ ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید و در حالی که تعداد واگن‌های مترو در سال ۸۴ کمتر از ۳۰۰ دستگاه بود تا مردادماه ۹۶ از مرز ۱۳۰۰ واگن گذشت. در حوزه اتوبوسرانی نیز ۱۰ خط بی آر تی از سال ۸۴ در تهران راه‌اندازی و ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده شد.

اما حاصل اقدامات مسئولان شهری دوره پنجم در بخش اتوبوسرانی تأمین حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بود که بخشی از آن توسط بخش خصوصی انجام شد و تعداد اتوبوس‌های فعال از حدود ۵ هزار دستگاه به حدود ۲ هزار دستگاه رسید. در حوزه مترو نیز ۳۰ ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید که ۷ ایستگاه آن در زمان فعالیت قالیباف بهره‌برداری شده بود و مسئولان وقت شهرداری بعد از وقفه‌ای چند ماهه با انجام برخی اقدامات آنها دوباره افتتاح کردند!

اگرچه در دوره مدیریت سابق شهر تهران حوزه حمل و نقل عمومی پیشرفت چندانی نداشت و حوزه اتوبوسرانی هم با پسرفت مواجه شد؛ اما مدیریت جدید عزم خود را برای جبران پسرفت‌ها جزم کرده و بر تکمیل خطوط مترو و نوسازی حوزه اتوبوسرانی متمرکز شده است.

ایستگاه متروی پرند ، آرزوی دیرینه پرندنشینان

یکی از کارهای نیمه تمامی که مدیریت شهری قصد تکمیل و به سرانجام رساندن آن را دارد، ایستگاه متروی پرند است که البته تأمین بودجه آن بر عهده شهرداری تهران نیست اما از آنجایی که مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد در تلاش است با جذب منابع از سوی دولت، سرانجام رساندن این پروژه را تسریع بخشد.

مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران – پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.

بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علی‌رغم پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، کامل نشده استاین در حالی است که با تأمین ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار، امکان بهره‌برداری از متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد.

این در حالی است که به گفته علیرضا کردرستمی مدیر اجرایی متروی پرند، ساکنان پرند روزانه ۴۰ هزار تردد به سمت تهران دارند.

وی اظهار کرد: اگر ۲۰ هزار رفت و ۲۰ هزار تردد بازگشت (که تقریبا برای هر حرکت ۵۰ کیلومتر پیمایش لحاظ می‌شود) و مصرف هر خودرو را ۸ لیتر در نظر بگیریم شامل ۱۶۰ هزار لیتر بنزین می‌شود. با در نظر گرفتن ۲۳۰ روز کاری رفت و آمد (با لحاظ روزهای تعطیل) سالانه حدود ۳۷ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود که اگر بهای پرداختی مردم را برای آن در نظر بگیریم ۱۱۰ میلیارد تومان می‌شود و دولت بیش از ۸ برابر آن یعنی سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان را به صورت یارانه می‌پردازد.

وضعیت شهر پرند ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است

مدیر اجرایی مترو پرند گفت: از آنجایی که وضعیت شهر پرند ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چرا‌که سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت می‌تواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملا پول سه سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.

علاوه بر صرفه‌جویی ۹۰۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت، راه‌اندازی ایستگاه متروی پرند می‌تواند در کاهش تصادفات، کاهش اتلاف وقت مردم، استهلاک خودروهای آنها و حتی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر باشد.

با این حال آخرین پیگیری‌ها حاکی از این است که این پروژه در انتظار تغییر کاربری زمین مجاور مترو است تا با ارائه آن به پیمانکار به عنوان منبع غیر نقد، بتوان متروی پرند را تا سال آینده به سرانجام رساند.

برای تامین هزینه متروی پرند ۲۵ هکتار زمین مجاور ایستگاه پرند ارائه شود

علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، در این باره گفت: چندی پیش جلسه‌ای در وزیر راه و شهرسازی با حضور شهردار تهران و دو نماینده مجلس و جمعی از مدیران برگزار شد و گزارشی درباره روند ساخت و منابع مورد نیاز راه‌اندازی ایستگاه متروی پرند، ارائه کردم.

وی ادامه داد: در این گزارش علاوه بر نیاز پروژه متروی پرند به ۶۵۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری اعلام کردم با استاندار سابق تهران و مدیرعامل شهر جدید پرند صورتجلسه‌ای امضا کرده بودیم که ۲۵ هکتار زمین مجاور ایستگاه پرند ارائه شود تا با تغییر کاربری آن بتوانیم هزینه تکمیل پروژه را از طریق واگذاری زمین، به صورت غیر نقد به پیمانکار ارائه دهیم.

امام افزود: همچنین اعلام کردم این موضوع باید در شورای برنامه‌ریزی استان باید مصوب و ابلاغ شود تا شرکت عمرانی شهر جدید پرند زمین‌ها را واگذار کند. در جلسه اخیر مقرر شد رسیدگی به این موضوع تسریع شود اما هنوز شورای برنامه‌ریزی استان هنوز آن را ابلاغ نکرده است.

تحقق این امر گام مهمی در رفع موانع راه‌اندازی متروی پرند محسوب می‌شود و اگر این منابع به موقع تأمین شود، آمادگی بهره‌برداری از متروی پرند طی یکسال آینده وجود دارد.

آخرین اخبار شهر جدید پرند

مخاطب گرامی شما میتوانید از طریق ادرس ما به نشانی زیر و همچنین دیگر راه های ارتباطی نظیر اینستاگرام تلگرام و آپارات با ما در ارتباط باشید:

www.SedayeParand.ir

 

رسانه تحلیلی خبری صدای پرند
صدای پرند، صدای شما

 

ارتباط با ما:

اینستاگرام صدای پرند 

تلگرام صدای پرند

کانال آپارات صدای پرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *